Deti
Škola chrbta nemá za úlohu len upraviť nesprávne držanie tela detí, ale hlavne mu predchádzať. Spoločnosť zaostáva vo výchove k správnym pohybovým návykom a často sa opomína aj riešenie pracovného prostredia dieťaťa. Pritom ak chceme aby sa dieťa vyvíjalo harmonicky je nutná správna pohybová životospráva, úprava všetkých denných aktivít ako aj pracovného prostredia (v škole aj doma) a správne vedenie dieťaťa.
Bolesti chrbta sa prejavujú nielen u dospelých, ale stále častejšie sa začínajú objabvaťaj u adolescentov. Ako a hlavne prečo začne chrbát bolieť? Najčastejšie je to na základe nesprávneho držania tela, sedavého spôsobu života a preťažovania pohybového aparátu pre nesprávne pohybové návyky.
Bolesti chrbta sa prejavujú nielen u dospelých, ale stále častejšie sa začínajú objabvaťaj u adolescentov. Ako a hlavne prečo začne chrbát bolieť? Najčastejšie je to na základe nesprávneho držania tela, sedavého spôsobu života a preťažovania pohybového aparátu pre nesprávne pohybové návyky.
Kde sa to všetko začína?
Štatistiky poukazujú, že významne viac, ako polovica detí, má chybné držanie tela a nesprávne pohybové návyky. Tie sa postupne fixujú a spôsobujú ťažkosti s pohybovým aparátom.
Hlavné problémy:
· Hypokinéza – nedostatok pohybu, sedavý spôsob života, pasívne záujmy.
· Preťaženie – intenzívne každodenné tréningy, nesprávne zvolený šport pre dané dieťa.
· Jednostranné preťažovanie - školské aktovky, nepráve usporiadanie pracovného prostredia (doma, v škole), nevhodný šport.
· Zdravotný stav – oslabenie a skrátenie svalov, ploché nohy, podceňovanie ochorenia – neliečenie, absencia sledovania u odborníka, nedodržiavanie pokynov odborníka.
· Nesprávna ergonómia – nesprávne zvolený školský nábytok, zle usporiadanie pracovného stolu a stolička, neprispôsobenie práce s počítačom pre dieťaťa.
· Ťažkosti s váhou – nadváha alebo naopak podvýživa dieťaťa.
· Psychická stránka – stres, strach.
· Nedostatok informácii – nedostatok motivácie, výchovy (v rodine, v škole, v spoločnosti), z recepetorov chodidla.
Najčastejšie odchylky:
· Vypučený zadok, bruško, guľatý chrbát, odstávajúce lopatky, asymetrické držanie či predsun hlavy a pliec.
· Nesprávne, zhrbené alebo uvoľnené sedenie v škole, pri hre, za počítačom či pred televíziou.
· Nedostatok zdravého pohybu v škole, doma aj vonku.
· Nesprávne postavenie dolných končatín alebo ploché nohy.
· Ochorenie chrbtice:
skolióza - vybočenie chrbtice do boku
oploštenie alebo zväčšenie predozadného zakrivenia chrbtice
· Nadváha a obezita detí
· Nedostatočná informovanosť rodičov, detí aj pedagógov a odborníkov.
Deti sú často napomínané jednoducho „Vystri sa!“, alebo „Vystri sa, si ako paragraf!“ . Ak, chcem od dieťaťa, aby splnilo nejakú úlohu, nepomôže rázne napomínanie. Deťom treba vysvetliť, ako sa vystierať a to najlepšie hravou formou. Dôležité je, aby samotný rodič (pedagóg, terapeut) išiel dieťaťu príkladom a sám na sebe pracoval.
Čo môže robiť rodič?
· Konzultácia s pedagóg dieťaťa ohľadne pracovného prostredie v škole – správne zvolená výška školského nábytku, správne osvetlenie a miesto pre žiaka podľa jeho telesných špecifík
· Viesť dieťa k radosti z pohybu – aktívny oddych, pohybové hry, krátke cvičenie, preferovať chôdzu pešo, podporiť aktivity na telesnej výchove
· Pravidelne si všímať na dieťati: postoj, ako sedí, držanie tela a jeho celkový telesný vývoj. Či nestojí na krivo, nemá asymetrické postavenie ramien, lopatiek, chrbtice, ploché nohy...
· Pozor ,na deti neplatí upozornenie: VYSTRI SA! Ak dospelý majú chybný návyk vystrieť tak, že sa prepnú v krížoch a nie vytiahnu(toto by som vymazala, je to ako podmienka bez ukončenia s riešením ). Dieťaťu treba primerane veku vysvetliť, ako správne držať telo a pravidelne ho nabádať – najlepšie hravou formou k správnemu držaniu.
· S dieťaťom pravidelne absolvovať preventívne prehliadky. V prípade potreby kontroly u odborníka.
· Byť správny príklad pre dieťaťa a žiť podľa zásad školy chrbta
Funguje to! Ale žiada si to od nás disciplínu, dôslednosť a vytrvalosť. Len čo poľavíme na dlhší čas, problémy sa vrátia. Ak si však vytvoríme správne návyky aktívne predchádzame problémom s pohybový aparátom!
10-toro školy chrbta pre deti!
1. Hravou formou pravidelne vyzývajte dieťa k tomu, aby sa nehrbilo (napr. predstav si, že máš hlavu ľahkú ako balón, čo letí do výšky, spolu sa vystrieme a narastieme ako hríbik hore k stropu, vystri sa ako malý tanečník, dlhý chrbátik a krk ako žirafa).
2. Zabezpečte deťom dobre nastaviteľnú stoličku k pracovnému stolu.
3. Dbajte, aby si deti mohli správne a pohodlne oprieť chrbát pri každodenných aktivitách - dajte im za chrbát vankúš alebo opierku (zabránite tak uvoľnenému sedu s guľatým chrbtom).
4. Cvičte s deťmi za odmenu - jednoduché, hravé cviky na natiahnutie chrbta (napr. po napísaní domácich úloh si za odmenu zacvičte „oberanie jabĺčok“ zo stropu - kto sa najvyššie vytiahne a najviac jabĺk oberie).
5. Vyberte dobrú aktovku. Váha plnej aktovky by nemala prekročiť hranicu asi 10-12 percent váhy dieťaťa a dbajte na rovnomerné rozloženie školských potrieb. Nezabudnite, že taška patrí na obe plecia.
6. Prihláste dieťa na krúžok, ktorý bude rozvíjať jeho pohybové schopnosti.
7. Chôdza, chôdza a zas chôdza. S deťmi trávte veľa času prechádzkami vonku a v prírode (nezabudnite na správnu obuv).
8. Veďte deti k dodržiavaniu pravidiel školy chrbta a sami im buďte príkladom.
9. Všímajte si vlastné dieťa - čím skôr sa zachytí problém s pohybovým aparátom, tým je ho jednoduchšie začať riešiť. (Všímajte si, či pri pohľade zozadu je chrbátik rovný - svalstvo a aj postavenie pliec a rúk vpravo aj vľavo má byť symetrické).
10. Pravidelne absolvujte s dieťaťom preventívne lekárske prehliadky (pre skoré odhalenie porúch pohybového aparátu.
Hlavné problémy:
· Hypokinéza – nedostatok pohybu, sedavý spôsob života, pasívne záujmy.
· Preťaženie – intenzívne každodenné tréningy, nesprávne zvolený šport pre dané dieťa.
· Jednostranné preťažovanie - školské aktovky, nepráve usporiadanie pracovného prostredia (doma, v škole), nevhodný šport.
· Zdravotný stav – oslabenie a skrátenie svalov, ploché nohy, podceňovanie ochorenia – neliečenie, absencia sledovania u odborníka, nedodržiavanie pokynov odborníka.
· Nesprávna ergonómia – nesprávne zvolený školský nábytok, zle usporiadanie pracovného stolu a stolička, neprispôsobenie práce s počítačom pre dieťaťa.
· Ťažkosti s váhou – nadváha alebo naopak podvýživa dieťaťa.
· Psychická stránka – stres, strach.
· Nedostatok informácii – nedostatok motivácie, výchovy (v rodine, v škole, v spoločnosti), z recepetorov chodidla.
Najčastejšie odchylky:
· Vypučený zadok, bruško, guľatý chrbát, odstávajúce lopatky, asymetrické držanie či predsun hlavy a pliec.
· Nesprávne, zhrbené alebo uvoľnené sedenie v škole, pri hre, za počítačom či pred televíziou.
· Nedostatok zdravého pohybu v škole, doma aj vonku.
· Nesprávne postavenie dolných končatín alebo ploché nohy.
· Ochorenie chrbtice:
skolióza - vybočenie chrbtice do boku
oploštenie alebo zväčšenie predozadného zakrivenia chrbtice
· Nadváha a obezita detí
· Nedostatočná informovanosť rodičov, detí aj pedagógov a odborníkov.
Deti sú často napomínané jednoducho „Vystri sa!“, alebo „Vystri sa, si ako paragraf!“ . Ak, chcem od dieťaťa, aby splnilo nejakú úlohu, nepomôže rázne napomínanie. Deťom treba vysvetliť, ako sa vystierať a to najlepšie hravou formou. Dôležité je, aby samotný rodič (pedagóg, terapeut) išiel dieťaťu príkladom a sám na sebe pracoval.
Čo môže robiť rodič?
· Konzultácia s pedagóg dieťaťa ohľadne pracovného prostredie v škole – správne zvolená výška školského nábytku, správne osvetlenie a miesto pre žiaka podľa jeho telesných špecifík
· Viesť dieťa k radosti z pohybu – aktívny oddych, pohybové hry, krátke cvičenie, preferovať chôdzu pešo, podporiť aktivity na telesnej výchove
· Pravidelne si všímať na dieťati: postoj, ako sedí, držanie tela a jeho celkový telesný vývoj. Či nestojí na krivo, nemá asymetrické postavenie ramien, lopatiek, chrbtice, ploché nohy...
· Pozor ,na deti neplatí upozornenie: VYSTRI SA! Ak dospelý majú chybný návyk vystrieť tak, že sa prepnú v krížoch a nie vytiahnu(toto by som vymazala, je to ako podmienka bez ukončenia s riešením ). Dieťaťu treba primerane veku vysvetliť, ako správne držať telo a pravidelne ho nabádať – najlepšie hravou formou k správnemu držaniu.
· S dieťaťom pravidelne absolvovať preventívne prehliadky. V prípade potreby kontroly u odborníka.
· Byť správny príklad pre dieťaťa a žiť podľa zásad školy chrbta
Funguje to! Ale žiada si to od nás disciplínu, dôslednosť a vytrvalosť. Len čo poľavíme na dlhší čas, problémy sa vrátia. Ak si však vytvoríme správne návyky aktívne predchádzame problémom s pohybový aparátom!
10-toro školy chrbta pre deti!
1. Hravou formou pravidelne vyzývajte dieťa k tomu, aby sa nehrbilo (napr. predstav si, že máš hlavu ľahkú ako balón, čo letí do výšky, spolu sa vystrieme a narastieme ako hríbik hore k stropu, vystri sa ako malý tanečník, dlhý chrbátik a krk ako žirafa).
2. Zabezpečte deťom dobre nastaviteľnú stoličku k pracovnému stolu.
3. Dbajte, aby si deti mohli správne a pohodlne oprieť chrbát pri každodenných aktivitách - dajte im za chrbát vankúš alebo opierku (zabránite tak uvoľnenému sedu s guľatým chrbtom).
4. Cvičte s deťmi za odmenu - jednoduché, hravé cviky na natiahnutie chrbta (napr. po napísaní domácich úloh si za odmenu zacvičte „oberanie jabĺčok“ zo stropu - kto sa najvyššie vytiahne a najviac jabĺk oberie).
5. Vyberte dobrú aktovku. Váha plnej aktovky by nemala prekročiť hranicu asi 10-12 percent váhy dieťaťa a dbajte na rovnomerné rozloženie školských potrieb. Nezabudnite, že taška patrí na obe plecia.
6. Prihláste dieťa na krúžok, ktorý bude rozvíjať jeho pohybové schopnosti.
7. Chôdza, chôdza a zas chôdza. S deťmi trávte veľa času prechádzkami vonku a v prírode (nezabudnite na správnu obuv).
8. Veďte deti k dodržiavaniu pravidiel školy chrbta a sami im buďte príkladom.
9. Všímajte si vlastné dieťa - čím skôr sa zachytí problém s pohybovým aparátom, tým je ho jednoduchšie začať riešiť. (Všímajte si, či pri pohľade zozadu je chrbátik rovný - svalstvo a aj postavenie pliec a rúk vpravo aj vľavo má byť symetrické).
10. Pravidelne absolvujte s dieťaťom preventívne lekárske prehliadky (pre skoré odhalenie porúch pohybového aparátu.